Saturday, March 21, 2009

HAWA..

salam..
Hari ini, aku n kawan aku keluar g KL untuk mengambil LCD yg telah direpair di Low Yat.
Ada perkara yg aku ama dukacita. Perkara yg aku nk highlight kn di sini adalah cara berpakaian kaum hawa melayu di bandar2 utama.. Mungkin semo org pun mengakui nye kalu aku menyatakn bahawa kebanyakn gadis2 melayu berpakaian menjolok mata..

Perlu ke gadis2 melayu ni mendedahkan ape yg xsepatut nye di lihat oleh muhrim nye n suaminye???? adakah ibubapa yg patut dipersalahkn kerana kurang didikn agama n kurang penekanan tth menutup aurat?? adakah gadis2 ini tidak belajar or xtahu, or xbelajr aurat soerg wanita ni mcm mn?? aku rasa, semo org tahu...

Dlm al-Quran, Allah telah menerangkn, mcm mn sorg wanita islam patut berpakaian semasa keluar rumah.. bknnye ikut org2 kafir berpakaian.. Pilihan ada di tangan kita semo..

Lupakah kita bahawa Allah akn bangkit kn kita semo sesudah mai. mcm mn kita nk berdepan dgn Allah nanti, jika hari2 perpakaian tidak mengikut Allah nk.. Allah menyuruh wanita2 islam berpakaian menutup aurat, tidak ketat, menutupi dada n punggung, tentuye ada sebab nye.. bkn untuk menzalimi or menindas kebebasan kaum hawa..

Allah menjadikan kaum hawa ni istimewa berbanding kaum lelaki. Allah menyayangi kaum hawa n untuk menjaga kehormatan diri kaum hawa itu sendiri.. Allah mengurniakan RAHIM kepada kaum hawa, yg pastinye kaum adam tiada.. Kerana sayangnye Allah pada kaum hawa, Allah memberi "cuti" (uzur).. Kerana Allah menyayangi kaum hawa, Islam tidak mewajidkn mengqada solat sewaktu uzur..

Jgn jdkan alasan panas, xikut fesyen semasa or else, untuk kita sesuka hati memakai pakaian yg kita suka.. kita patut ikut ape yg Allah nk, bkn ikut ape yg manusia nk..
kenapa semasa solat, kita blh berpakaian menutup aurat (lelaki n wanita)?? sedangkn kita (islam) menyembah Tuhan Yang Maha Esa.
Adakah Tuhan yg kita sembah semasa kita solat, berlainan di luar solat???
pikir2kn lah.. TEPUK DADA TANYA IMAN

kita hidup bkn nye lama, berbanding dgn makhluk Allah yg lain..
Biarlah kita hidup dgn keredhoan Allah. itu yg paling penting..
WASSALAM.

No comments:

Topblogs @ iLuvislam Free Hit Counter