Friday, April 3, 2009

Berwuduk..

Assalam,..

Semua org tahu, berwuduk ni adalah perkara penting dlam Islam. Byk perkara yg hendak dilakukn mesti ada wuduk dahulu. Hatta roh kita telah diangkat, tubuh kita wajib diwudukkn. (betol ke perkataan ni??). Nabi pun menggalakkn kita sentiasa berada dalam keadaan berwuduk, hatta sblm kita nk tido pun.

Berwuduk adalah satu cara menyucikan diri dari hadas kecil. Supaya kita dapat beribadah kepada Allah dalam keadaan bersih dan suci. Apabila berwuduk, gugurla dosa2 kecil yg ada pada bahagian anggota kita yg terlibat. Air selepasa wuduk akan menjadi hitam, kerana gugurnya dosa2 kita. Tp kita xleh tgk dgn mata kasar kita nih. Hanya org2 yg diizinkn Allah jer yg nmpak. Itulah sbbnya Nabi menggalakkn kita sentiasa berada dlm keadaan berwuduk.

Kita disunatkan untuk mengulangi 3 kali pada setiap anggota. Tp Nabi jgk pernh menegur sahabat yg berwuduk. Ini lah yg aku nk highlight kat cni.

Aku xigt nama sahabat baginda tp aku igt kandungn hadis.
"Nabi melihat sahabat mengambil wuduk dan bersabda, pemborosan apakah ini? sahabat menjawab, adakah dlm berwuduk pun ada pemborosan? Nabi bersabda, ya, walaupon kamu berwuduk di sungai yg mengalir."

Renung2kan lah. Inilah etika yg perlu dititikberatkn semasa berwuduk. Kerap kali aku perhatikan org2 yg mengambil wuduk, akn membuka separuh oe penuh pili air. Alasannye, memudahkan n cepat meratakn anggota badan. Kalu la ini alasannye, kenapa nabi menekankn supaya menghindari pemborosan dlm berwuduk, hatta di sungai yg mengalir??

Jelas kepada kita semasa mengambil wuduk, pemborosan or pembaziran mestilah dielakkn.
Air yg kecil pun, kita blh lg mengambil wuduk dgn sempurna.. Jd,elakkn pembaziran melalui wuduk. Buka pili air dgn sedikit saje..

Tepuk dada, tanya IMAN

~Sh@ring is C@ring~

No comments:

Topblogs @ iLuvislam Free Hit Counter