Wednesday, October 21, 2009

Bencana, Azab dan Dakwah..

Assalamualikum..

Mlm tadi aku berdiskusi dengan housemate aku. xformal pun. Mula2 tu borak pasal2 isu2 semasa je,tentang keadaan kt Indonesia dan bandingan dengan Malaysia, (maklum la housemate aku org indonesia, student master kat utm). Bila masuk bab gempa bumi, makin membuka minda aku. Aku akan cerita kat bawah nih.

Pada aku, kejadian gempa yang berlaku kat padang tu, adalah kerana banyaknya maksiat yang berlaku. Maklum la, kat sana kan ramai orang2 Islam. Walaupun ramai ulamak2 kat sana, tp maksiat banyak berlaku. Aku beranggap hanya itu yang menjadi punca utama gempa itu. Tapi housemate aku tu begitau ada yang lebih penting dari itu. Perkara yang utama yang ditinggal oleh orang Islam, iaitu berdakwah.

Bagi dia, berlakunya banyak maksiat adalah kerana kurangnya usah dakwah yang dilakukan orang2 Islam. Agama Islam bukan hanya bersolat, zikir, mangaji, puasa dan sebagainye, tapi yang lebih penting adalah dakwah, menyeru manusia ke arah kebaikan dan mencegah kemungkaran. Perkara2 solat, puasa, zakat adalah kewajiapan orang Islam, iaitu, 'uniform' yang menunjukkan dia adalah Islam. Pekerjaan sebenar orang Islam adalah bedakwah. Dalam al-Quran, banyak ayat2 yang Allah mengisah nab2 dan rasul terdahulu menyeru umatnye ke jalan Allah, iaitu berdakwah.

Sebenarnya kita tidak boleh hukumkan gempa tu adalah bala Allah semata2. Boleh jadi iu adalah ujian A;;aj. Janganlah bersangka buruk, hanya dengan terjadinye perkara sedemikian, kita menuding jari bahawa tempat itu banyak maksiat. Ada lagi faktor yang patut di kaji dan disiasat sebelum menghukumkan sesuatu. Kejadian gempa bumi, sebagai contoh, kita kaji dalam a-Quran, umat ape yang diazabkan dengan gempa bumi. Dan apakah yang menyebabkan kaum tu dikenakan azab seperti tu.

No comments:

Topblogs @ iLuvislam Free Hit Counter