Friday, October 23, 2009

Hidup ini..

Assalamualaikum...

Bila aku sendirian, banyak perkara yang aku pikirkan. Itulah kelebihan manusia kan? Dengan akal, banyak benda kita boleh pikir, boleh buat. Hanya dengan akal inilah yang membezakan kita dengan haiwan. Ape yang aku selalu pikir adalah apakah hala hidup aku, apekah yang aku mahu dan apekah perkara yang aku perlukan dalam hidup ini. Setiap orang berbeza cara berpikir. itulah uniknye kejadian Allah.

Aku, yang dilahirkan sebagai seorang Islam mempunyai Allah sebagai tempat bergantung aku, tempat meluahkan ape yang terpendam dalam hati aku. Aku bersyukur dengan nikmat ISLAM, nikmat IMAN yang Allah anugerahkan kepada sesiapa yang Dia pilih. Tapi sejujurnya, hati aku masih lagi gelisah. Apekah yang aku risaukan lagi? Ermm..

Sesuatu perkara yang membuatkan aku rasa tidak tenteram. Adakah aku memikirkan pekerjaan aku?? Walaupun aku dah ada kerja, dan kerja ini aku tidak suka, tidak minat, tapi aku rasa aku boleh lagi bertahan dengan semua ini. Aku boleh lagi memberi kerjasama dalam kerja aku ini. Segala tugas yang diberikan akan aku laksanakan kerana ini adalah amanah aku. tanggungjawab aku.

Adakah aku rasa sunyi?? Allah ada bersama aku. Tapi aku tidak teman untuk berkongsi kisah aku, malah hidup aku. Aku pelik kenapa sekarang aku boleh rasa seperti ini, sedangkan tahun lepas aku tidak punyai sesiape. Hanya rakan serumah jer. Mungkin kerana si dia? Baru setahun lebih aku dapat bersama dia, tapi aku hati aku telah tidak setenteram seperti dulu. Mengapa hati aku ni tidak boleh jadi seperti dulu? Kenapa lemah sangat aku ini? Ya Allah, agak berat ujian Kau berikan kepada aku.

Mungkin sekarang aku boleh faham mengapa ada orang boleh membunuh diri disebabkan kecewa dalam hubungan. Tapi bagi aku orang-orang seperti hanya berpikir tanpa iman. Ape guna iman dalam hati kalau tidak boleh membuat menimbangan yang betol? Aku tidak bermaksud kita tidak boleh kecewa, tapi menangis depan Allah. Kembali kepada Allah. Itulah bezanya kita dengan non-muslim, rite?

Apakah yang patut aku lakukan untuk hilangkan rasa gelisah dan tidak tenteram di hati aku ini? Mungkin ape yang aku lakukan selama ini tidak istiqamah or tidak dipandang oleh Allah. Subhanallah... Walau ape pun aku tidak boleh buruk sangka. Haram buruk sangka terhadap Allah. Masyallah.. Aku mesti teruskan malah kena lipat gandakan lagi. Mungkin aku patut istiqomah ape yang aku lakukan walaupun perkara itu sedikit...

Bagi aku, 3,4 tahun agak lama untuk aku hidup seorang diri. Mungkin kerana aku terlalu memikirkannya. Kerana itu aku merasai lama. Tapi aku bukan terlalu terdesak untuk mencari teman. Cuma kadang-kadang bila kau tengok pasangan suami isteri dan anak-anak mereka, terasa cemburu di hati. Cemburu kerana mereka ada teman hidup masing-masing. Daat merak kongsi cerita n masalah mereka. Mungkin dulu aku berada di hostel tidak terasa sangat. Sekarang aku di keliling mereka2 ini. Kakak aku, adik aku, merak dah berumah tangga. Serta jiran2 aku sekarang, dan semasa kau hadiri rumah terbuka (bukan nk cari jodoh bila g rumah berbuka, sekadar makan,lagipun rumah terbuka yang aku pergi, dipisahkan antara lelaki dan perempuan, Alhamdulillah).

Tapi aku tahu aku tidak layak lagi berumah tangga. Aku masih ada ummi untuk aku jaga sekarang,dan jugak adik-beradik aku. Itu lebih utama dari hidaup aku, buat masa sekarang ini...Allahurabbi..

Wassalam..


~Sh@ring Is C@ring~

6 comments:

Si®_®oLL™ said...

salam...ak bco abih story mu neh...mace sedsih ile org d sygi jah?rmai eh tino lua tu...elek la sek kito...

m_farid said...

salam..ada la..
biasa la tu kot..huhhu.
kalu ado gapo2 pun, aku tulis dalam blog aku nih..

m_farid said...
This comment has been removed by the author.
eza-za said...

salam..

sedih bc entry kali nie..tp ingt 1 je..
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan
kesanggupannya."
- Surah Al-Baqarah ayat 286

ALLAH xkan menzalimi hamba NYA..n DIA tahu kt blh terima ujian yg DIA berikan..DIA lbh tahu n kenal hamba NYA drpd kita tahu n knl diri kt sndiri..

ssungguhnya mukmin itu jiwanya damai,x mudah t'goncang oleh ujian, baginya ujian sbgai TARBIAH dr ALLAH, tanda kasih syg NYA jua pghapus dosa..

p/s: sma2 muhasabah diri..
"Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg beriman."
- Surah Al-Imran ayat 139

m_farid said...

salam...

sedih ker post nih? alah, jangan la sedih sgt, ok jer..ermmm(blh la)..
bukan untuk meraih simpati pun.
hanya kehidupan aku.
skrg ini aku lebih suka dengan penulisan. suka menulis ttg diri aku. walaupun aku xtulis sume dalam blog aku ni, tp aku ada tulis dalm buka, (blh dikatakan diari la)..

Anonymous said...

akum..
cni aku nk tggalkan cket comment...jgn kite feel terbeban dgn perkahwinan tuh coz tidak bemakna kalo ko dh kawen, ko x lagi boleh berjasa atau membantu keluarga ko coz sumer tuh urusan allah s.w.t dan mungkin lepas berkahwin rezeki ko makin murah n idup ko lebey teratur. setiap suruhan allah especially kawen ade hikmahnye..its all depend on how u manage idup ko lpas berkahwin sama ada masih mahu berjuang utk keluarga or not.But for that i need u to always remind this : every action u take (like marriage), come greater responsibilty.......-paan

Topblogs @ iLuvislam Free Hit Counter